Nie poprzestajemy na śledzeniu nowinek technologicznych, lecz bacznie się im przyglądamy, aby wybierać najlepsze rozwiązania. Zostaliśmy zaproszeni na konferencję Mercedes-Benz, gdzie pod gdańskim stadionem prezentowany był najnowszy model autobus z gwiazdą - Mercedes eCitaro fuel cell.
Mieliśmy okazję poznać najnowsze rozwiązania informatyczne w zakresie zarządzania flotą oraz planowania napraw okresowych. W programie była także przejażdżka nowym autobusem, który z zewnątrz nie różni się zbytnio od tych pojazdów z naszej bazy. W środku zastosowano jednak zupełnie inne rozwiązania układu napędowego:
-
Główne źródło energii to baterie NMC3, wspierane przez ogniwo paliwowe 60 kW (moc szczytowa), ale często pracujące w zakresie około 20 kW – co pozwala na oszczędniejszy pobór wodoru;
-
Solo‑wersja: 5 zbiorników H₂ o łącznej pojemności 25 kg; wersja przegubowa (eCitaro G): 6–7 zbiorników (30–35 kg);
- System zarządzania energią posiada tryby: „Maximum Range” (maksymalne wykorzystanie H₂ + bateryjnie) i „Minimum H₂ Consumption” (gdy ograniczamy wodór, bateria daje główną moc).
Mercedes‑Benz eCitaro Fuel Cell to innowacyjny autobus łączący dużą baterię z ogniwem paliwowym jako rozszerzeniem zasięgu. Oferuje do 600 km zasięgu, co na ten moment jest bardzo dobrym wynikiem. Kto wie, może inni producenci również będą szykować tego typu rozwiązania?